- Change agent system terdiri daripada professional yang digaji dalam tujuan merancang sesuatu perubahan. organisasi yang mengupah change agent system juga merupakan sebahagian daripada sistem ini. Hal ini sangat penting kerana hanya individu yang diupah tergolong dalam change agent system. Pekerja sosial adalah tergolong dalam sistem ini kerana mereka bekerja dengan individu, kumpulan, keluarga, organisasi dan komuniti untuk membentuk perubahan yang positif.
- client system adalah klien yang memerlukan pertolongan daripada perkhidmatan change agent dan klien mempunyai persetujuan dan kontrak dengan agen tersebut.
- Target system terdiri daripada individu, agensi dan organisasi yang ingin diubah oleh pekerja sosial untuk mencapai matlamat. Dengan menganalisis perubahan dalam target system, pekerja sosial boleh mengukur keberkesanan dan menyediakan makanisme yang sesuai dalam melaksanakan sesuatu perubahan.
- Action system adalah system yang menerangkan mengenai golongan yang bekerja dengan pekerja social dan mempunyai tanggungjawab untuk melaksanakan tugas serta mencapai matlamat yang telah ditetapkan dalam usaha untuk melakukan perubahan. Mungkin ia akan melibatkan penglibatan dalam action system yang berbeza bagi setiap aspek usaha perubahan yang berbeza untuk menyempurnakan semua matlamat yang berbeza yang telah ditetapkan. Konsep strategi dan pencapaian juga digunakan untuk menerangkan bagaimana action system dan target system terbentuk.
1. Tentukan masalah. Ini bermaksud adakah masalah yang hendak diselesaikan itu sesuai untuk diselesaikan. Selain itu, dalam penentuan masalah ini, pekerja social boleh mengkatogerikan masalah itu samaada masalah yang kecil ataupun masalah besar dan berat.
2. “Client system” bermaksud system yang berada disekeliling client tersebut. Sebagai contoh untuk menyelesaikan masalah seseorang mahasiswa, sebagai pekerja sosial kita perlulah mengetahui sistem disekeliling mahasiswa tersebut seperti kolej, kawan-kawan, pensyarah, kaunselor dan sebagainya.
3. Change agent system iaitu pekerja social bersama-sama dengan sumber-sumber yang ada bagi menyokong dan membantu pekerja social itu seperti organisasi kerajaan atau NGO, jabatan Kebajikan Masyarakat, hospital dan sebagainya.
4. Assessments of data bermaksud pekerja social menilai segala data yang diterima dengan cara mendapatkan maklumat mengenai permasalahan klient. Maklumat boleh diperolehi dengan menggunakan pendekatan komunikasi yang berkesan.
5. Determination of outcome goals and determination of target. Ini bermaksud pekerja sosial menentukan jangkaan-jangkaan yang akan diperolehi sekiranya sesuatu tindakan yang dipilih dilaksanakan.
6. Determination of strategies/goals. Iaitu penentuan strategi dan matlamat yang akan dilaksanakan dalam proses menolong tersebut.
7. implementation/reassessment iaitu melaksanakan apa yang telah dirancang.
8. Outcome ialah hasil yang diperolehi samaada Berjaya mahupun tidak.
9. Evaluation ialah penilaian terhadap apa yang telah dilakukan.
0 comments:
Post a Comment